Indijos šokis

Pavadinimas Bharata Natyam yra sudarytas iš žodžių: bhava - jausmas, raga - melodija, tala - ritmas ir natyam - šokis. Šis scenos menas Indijoje yra laikomas geriausiu žinių ir išminties perdavimo būdu. Tai yra aukščiausias estetinis reginys, dovanojantis žiūrovams grožį ir harmoniją, padedantis žmonėms tobulėti ir atitrūkti nuo pasaulietiško mąstymo ir priartėti prie Dieviškojo Absoliuto.

Bharata Natyam - tai dinamiškas ir labai tikslus šokio stilius, padedantis įveikti kūno ribas ir tobulinantis dvasia. Šis stilius pasižymi grožiu, grakštumu ir tuo pat metu jėga, greiti ir tikslus judesiai derinami su minkštais ir pertekančiais vienas i kitą, abstraktus šokis derinamas su pantomima.

Klasikinio šokio judesiai koreguoja laikyseną, lavina koordinaciją ir lankstumą, padeda surasti kūno balansą, o taip pat atrasti vidinę harmoniją. Šokio pamokos Jums padės atskleisti savo prigimtį, išmokys išreikšti savo emocijas judesio pagalbą.

................................................................................................................................

„Senovės šokis buvo aprašomas, kaip turintis savyje Visatos prigimtį, turintis jos savybių, tokių, kaip pulsavimas, vibracija, energijos srautas. Šokis savo išbaigtais, aiškiais ir tikslais judesiais nupasakoja Visatoje nuolatos vykstantį dialogą tarp: - naikinimo ir kūrimo (senovės ir šiuolaikinio), - erdvės ir laiko (judesio ir ritmo), - kūno-sąmonės ir sielos (racionalaus ir emocionalaus), - mikro- ir makro-kosmoso (tiesių ir apskritų judesių, kurie apjungia visus taškus kūno ribose su taškais už kūno), - ir taip pat kūno dalių fragmentų (Angas). Visatos suvokimas ir išraiška buvo išplėsta šokio technikos pagalba, kuri per amžius tobulėjo ir pasipildė kiekvieno istorijos periodo kūrybinėmis naujovėmis.“

Radžjašri Rameš

................................................................................................................................

 

Pagal indų legendas šokį sukūrė Dievai, kad galėtų jausti džiaugsmą ir laimę (kiekvienoje šventykloje galima išvysti šokančių Dievų figūras). Bet šokti dievams buvo sudėtingą – jie neturėjo materialaus kūno, negalėjo iš tikrųjų jausti džiaugsmą, meilę, neapykantą ir baimę, jie neturėjo labai stiprių išgyvenimų – jie buvo nemirtingi. Tada Dievai nusprendė pamokyti šokti žmones – tuos, kas tikrai turi kūną ir jautrią sielą, turėjo pakankamai ištvermės, drąsos, užsispyrimo, buvo lankstus ir grakštus, turėjo gražią išvaizdą ir... ...daug-daug įvairių kokybių. Tokius aprašymus apie šokį mes atrandame senovės indų traktate apie kūno judesio ir teatro meną „Natyashastra“ (3 a. pr. Kr.). Ir iš tikrųjų, šokant indiškus klasikinius šokius visos šios kokybės yra reikalingos.

 

Kaip ir kiekviena klasikinė, tradicinė disciplina – Indijos klasikiniai šokiai reikalauja tam tikrų įgūdžių, atitinkamo fizinio ir dvasinio pasiruošimo. Pradedantieji atėję į šokio pamokas laviną kūno lankstumą ir ištvermę. Klasikinio šokio judesiai koreguoja laikyseną, lavina koordinaciją, padeda surasti kūno balansą, atrasti vidinę harmoniją, o taip pat atskleisti savo prigimtį.

Šokio pamokos prasideda nuo ritminių pėdų veiksmų, kuriu metu šokėjas išmoksta prisiderinti prie įvairaus ritmo. Mes visi esame labai veikiami įvairių ritmų – saulės sukimosi aplink žemę ciklo, įvairių gamtos ritmų, mėnesio ir savaitės, dienos keitimosi naktimi ritmo, širdies plakimo ritmo. Mes jaučiamės saugiai ir komfortiškai, kai atitinkame tuos ritmus, ir jaučiame diskomfortą, net kartais, stresą, kai negalime prisitaikyti prie ritmo – tiesiog „nepataikome“. Todėl nuo senovės žmonės per įvairias disciplinas lavino ritmo jausmą, kuris suteiktų žmonėms stabilumą, saugumą bei sveikata. Senovės šokėjai tai žinojo, todėl visi šokio judesiai yra atliekami trim greičiais – lėtai, greitai ir labai greitai.

Pagrindinė šokio pozicija yra panaši į žinoma mums iš baleto „plije“ – kai šokėjas pasuka pėdas į šonus ir pusiau pritupia. Kojų padėtis tuomet yra panaši į „rombą“ arba „kvadratą“, pastatyta ant vieno kampo. Šį padėtis suteikia stabilumo šokant, bei padeda atverti klubus. Atlikdami judesius šioje padėtyje, galime pagerinti kraujo apytaką dubens srityje, kas labai teigiamai veikia moterų bei vyrų sveikatą, o taip pat padeda išlaikyti dubens srities judrumą garbingame amžiuje.

Šokant indiškus šokius turime naudoti smulkias kūno dalis – tai pėdas, riešus, kaklą, galvą, akis bei liemenį – visos kitos kūno dalys yra skirtos tam, kad padėti judinti ankščiau minėtas kūno dalis. Šokėjas tuo pat metu atlieka pėdų, riešų bei pirštų judesius, kombinuojant visa tai su galvos ir akių judesiais, ir įvairių emocijų išraiškomis. Indiškame šokyje yra gausu gestų, kiekvieną riešų ir pirštų padėtis turi savo ypatingą reikšmę.

Šokio metu jus galite stebėti įvairių emocijų išraišką, tokių, kaip meilė, atijauta, nuostaba, baimė, pyktis ir daugybę kitų.

Vakaruose yra nepriimta stipriai reikšti savo emocijas. Todėl dažnai atsitinka taip, kad žmonės sulaiko ir neišreiškia savo emocijų ir išgyvena jas viduje. Tada šie išgyvenimai gali pasireikšti per įvairias fizines bei psichines ligas. Indijoje žmonės pripratę atviriau reikšti savo emocijas, todėl mažiau patiria stresą, ramiau jaučiasi. Išreikšdami savo jausmus mes nuimame psichologinę įtampą – kas teigiamai atsispindi mūsų sveikatoje. Šis pavyzdys tikrai nereiškia, kad dabar mes turime nelaikyti savo išgyvenimų viduje ir visada išreikšti savo jausmus. Toks elgesys gali sukelti nesklandumų santykiuose su žmonėmis. Bet per judesį ir šokį mes tikrai galime sau leisti patirti ir išreikšti pačius įvairiausius jausmus, nesijausdami tuo metu kažkaip nepatogiai. Klasikinis indiškas šokis mokina surasti bei pažinti savyje tam tikras emocijas ir teisingai ir vaizdžiai išreikšti jas. Tokiu būdų šokantis indiškus šokius gali išmokti nesulaikyti emocijų, bet nevaržomai parodyti jas, o kai reikia kontroliuoti savo jausmus.

Šokti klasikinius indiškus šokius gali tiek moterys tiek vyrai. Bharata Natyam sudaro kaip labai gracingi judesiai, taip ir dinamiški tikslus ir staigus judesiai, priminantys rytų kovos menų pratimus. Tai pasyviosios bei aktyviosios, „in“ ir „jan“ energijų išraiškos. Nepriklausomai nuo lyties, kiekvienas šokėjas turi mokėti atlikti ir vienus ir kitus judesius. Tai padeda harmonizuoti žmogaus asmenybę – jis atranda savyje aktyviąją bei pasyviąją puses, išmoksta jas subalansuoti. Moterims tenka mokintis, kaip būti aktyvioms, nebijoti veikti, o vyrams – kontroliuoti savo judesius, surasti judesių subtilumą.